Dit is waarom een snelle montage toch werkt
Je zit midden in een actie scène en er gebeurt van alles op beeld en voor je gevoel kan je het maar net volgen. De beelden volgen elkaar snel op. Toch zijn we zijn in staat om beelden veel sneller op te nemen dan we denken. Veel dingen neem je namelijk onbewust op. Dit zorgt ervoor dat snelle montages toch goed werken terwijl je bewust niet het gevoel hebt dat je alles even goed mee krijgt.
We worden dagelijks blootgesteld aan een grote hoeveelheid video’s . Daarom kiezen videomakers vaak voor een snelle montage. Dit werkt namelijk goed om de aandacht van de kijker vast te houden. Door een snellere montage aan te houden krijgt de kijker het gevoel dat hij moet opletten omdat hij anders iets van het verhaal mist. Dit houdt niet in dat je altijd alles snel moet monteren zodat je de aandacht van de kijker vasthoudt, want als het constant te snel gaat dan haakt de kijker af. Als editor bepaal jij het tempo van het verhaal en geef je onbewust aan wanneer iemand met meer aandacht moet kijken naar de video of film.
Door een shot langer vast te houden geef je de kijker de tijd om de omgeving te bekijken en analyseren. Dit geeft rust voor de kijker om informatie op te nemen. Zo kan hij bijvoorbeeld zien waar het shot zich afspeelt. Een actiescène met snelle montage kan dit shot dan opvolgen. De kijker heeft immers al een idee van waar het zich afspeelt. Hij kan zich dus concentreren op de ‘actie’ die dan plaatsvindt op het scherm. Soms werken ‘tragere’ montages juist goed. Dit is vooral het geval als er veel informatie verwerkt moet worden die niet expliciet aanwezig is op beeld.
Een frame van ‘The Revenant (2015) ’.
Denk bijvoorbeeld aan een wijd shot waar je het hoofdpersonage in een verlaten omgeving ziet, zoals het shot hierboven uit de film The Revenant, zoals de shot hierboven. Door het beeld juist langer vast te houden en de personage rustig te laten lopen, geef je de kijker de kans om het gevoel van verlaten en alleen zijn beter te verwerken omdat je hem daar de tijd voor geeft. De tijd die je krijgt als kijker zorgt ervoor dat het beeld meer op je inwerkt. Als er al te snel een vervolgshot komt dan komt het gevoel minder goed over bij de kijker. In sommige gevallen kan deze trage montage juist werken om spanning op te bouwen bij de kijker, omdat hij dan verwacht dat er elk moment iets kan gebeuren.
Nu vraag je je misschien af: hoe lang moet een shot duren voordat ik doorga naar het volgende shot? Een algemene regel is wel dat je beter iets te snel kan monteren dan te langzaam. Een trage montage kijkt niemand af, maar een te snelle montage schrikt ook af als de kijkers er niks van kunnen volgen. Het belangrijkste is dat het tempo van de film goed is. Maar tempo staat niet gelijk aan de snelheid van de montage.
Met tempo wordt er hier bedoeld het verhaal/actie wat er gebeurd op beeld. Als je 5 minuten lang veel op beeld laat zien dan krijg je op een gegeven moment niks meer mee omdat je als kijker geen tijd krijgt om het te verwerken. Wissel het tempo af zodat de kijker de tijd heeft om over dingen na te denken.
Denk ook vooral goed na over wat je wilt vertellen. Het beste is om de kijker onbewust informatie mee te geven en ervoor te zorgen dat hij over de film na gaat denken. Om de kijker te blijven interesseren moet je de kijker stimuleren om zelf de connecties te laten maken van wat er gebeurt op beeld. Doordat hij actief moet deelnemen aan de film om het te snappen, hou je zijn aandacht vast. Het gevaar is wel dat de kijker afhaakt als je het te ingewikkeld maakt. Zorg dus wel altijd voor een goed balans en hou altijd je doelgroep hierbij in je achterhoofd.
Elke doelgroep vraagt om een ander tempo en ook om een andere manier van informatie visualiseren. Als je hier van tevoren over nadenkt, heb je al een voorsprong op de helft van alle video content die je geproduceerd.